dinsdag 28 oktober 2008

'Ik ken al bloggen, want ik hyves'

Deze week hield Elke Das een interessant "college" over webloggen. Het was voor studenten de aftrap voor het onderhouden van een eigen blog. Deze is bedoeld om hun stageverslagen op te nemen.
De eerste reacties van de studenten waren wisselend. Een reactie was voor mij opvallend. 'Ik ken dit al, want ik hyves'. Student die dit zei zag niet zo veel verschil tussen het onderhouden van haar Hyves en het bloggen. Haar leek dat bloggen veel omslachtiger.
Ik zie hier wel een belangrijk verschil. Het is meer het verschil tussen formeel leren en informeel leren. Het informele leren vindt in dit geval (naar ik hoop) plaats via Hyves.
In de groep ben ik hier op terug gekomen. Ik heb een aantal studenten voorgelegd wat ze, indien ze in de praktijk werken, hier zouden kiezen. De meeste kiezen dan toch om Hyves gescheiden te houden van hun werk. Ze zien dus wel een duidelijk verschil.
Ik zal hen over een aantal weken nog eens vragen of hen het bloggen net zo goed vergaat als 'hyven'. Ik denk dat ik de uitkomst al weet....

Geen opmerkingen: